O autorze
CEO w Find Funds.

Absolwentka WSHIP i SGH, coach, specjalista od obsługi spółek kapitałowych i transakcji inwestycyjnych, od 8 lat zaangażowana w powstawanie i rozwijanie różnych inicjatyw gospodarczych. Współtworzyła platformę Get Funded.

Ile kosztuje kampania crowdfundingowa?

Jak łatwo wywnioskować z moich wcześniejszych tekstów, jestem entuzjastką crowdfundingu udziałowego i startupów. To powód, dla którego zdecydowałam się regularnie pisać na ten temat. Chcę się dzielić swoją wiedzą związaną z pozyskiwaniem funduszy – w szczególności za pośrednictwem platform crowdfundingu udziałowego. Pisałam już o tym, czym jest crowdfunding udziałowy, jak przygotować się do kampanii crowdfundingowej i ją przeprowadzić. Dziś postanowiłam skupić się na odpowiedzi na pytanie: ile może kosztować kampania crowdfundingowa?

Nie mogę podać jednej ceny, jednej sumarycznej kwoty, bo każdy startup to inna historia i inne uwarunkowania. Mogę jednak wskazać jakie działania powinniście brać pod uwagę przygotowując kosztorys swojej kampanii.

Przygotowanie kampanii




Aby wystartować z kampanią w ramach crowdfundingu udziałowego najpierw należy przygotować odpowiednie opisy oraz zebrać wymagane dokumenty. Cena przygotowania kampanii zależy od modelu crowdundingu i wybranej platformy. Niektórzy pobierają z góry ustaloną kwotę za przeprowadzenie kampanii (wspólnicy.pl podają cenę 350 zł), inni jak na przykład beesfund.pl pobierają swoją prowizję 6,9%+VAT oraz obciążają spółkę prowizją operatora płatności - 2,5%. W FindFunds.pl koszt przeprowadzenia kampanii to 5%+VAT liczony od kwoty zebranej w ramach kampanii przez spółkę. Kilka platform oferuje dodatkowe, płatne usługi, takie jak: założenie spółki akcyjnej, przygotowanie dokumentów sprzedaży akcji, przygotowanie finansowe i marketingowe prospektu, obsługa prawna po udanej emisji, obsługa wysyłki akcji, lub przechowywania. Ważne, żeby informacje na temat kosztów i terminów płatności zostały jasno doprecyzowane przed startem kampanii.


Zebranie koniecznych informacji i danych


Przed startem kampanii każda platforma crowdfundingu udziałowego będzie od Was oczekiwała dostarczenia dokumentów księgowych. Na szczęście nie jest to zbyt wielki koszt, a czasami czynności te są zupełnie bezpłatne. To, co musicie przygotować, czyli roczne sprawozdanie finansowe, i tak już wcześniej zostało przygotowane przez Waszą księgowość. Przydatne mogą być prognozy finansowe i model finansowy, ale te spółka przecież tworzy sama.

Podatek

Przed fiskusem nie uciekniemy, a podatki trzeba płacić, dlatego startując z kampanią przygotujcie się na to, że w tym przypadku będzie trzeba zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych w związku z dokonaniem podwyższenia kapitału zakładowego (PCC) - 1%, płatny po zakończeniu kampanii z sukcesem i podjęciu uchwały o podwyższeniu kapitału u notariusza.

Obsługa prawna

Przygotowując się do kampanii powinniście także rozważyć czy będziecie potrzebować prawnika. Nie jest to warunek konieczny, ale w przypadku, gdy macie jakieś wątpliwości warto zasięgnąć prawnej konsultacji. Ponieważ twórcy FindFunds.pl są prawnikami z wieloletnim doświadczeniem, kwestie prawne są jednym z elementów analizowanych przy ustalaniu strategii kampanii crowdfundingu udziałowego i zawierają się w prowizji.


Działania promocyjno - marketingowe

Te działania są konieczne i lepiej zlecić je profesjonalistom. Dlatego w swoim kosztorysie powinniście uwzględnić fee dla agencji PR, koszty związane z promocją w mediach społecznościowych oraz te związane z zakupem innych mediów online. To prawdopodobnie będzie największy koszt w całym procesie crowdfundingowym. Może się zdarzyć, że będzie to również najtrudniejsza do wyceny pozycja w Waszym kosztorysie.

Na pewno powinniście w nim uwzględnić:

1. Koszty materiałów promocyjnych (informacje prasowe, projekty graficzne, dema, filmiki). Pamiętajcie, że oszczędzanie na tych wydatkach kosztem jakości nie przyniesie dobrych efektów.

2. Koszty związane z zakupem mediów online, np. reklamy display.

3. Koszty związane z obecnością w mediach społecznościowych i podtrzymywaniem relacji z Waszą grupą fanów/ zwolenników.

4. Koszty monitoringu mediów zarówno tych tradycyjnych jak i społecznościowych.

5. Koszty osobowe związane z oddelegowaniem lub zatrudnieniem konkretnych osób do prowadzenia lub nadzorowania tych działań.

Koszty prowadzenia kampanii w FindFunds.pl

Tak jak wspomniałam już wcześniej, w FindFunds.pl koszt przeprowadzenia kampanii to 5%+VAT liczony od kwoty zebranej w ramach kampanii przez spółkę. Warto zaznaczyć, że prowizja pobierana jest dopiero po zakończeniu kampanii sukcesem. W ramach prowizji otrzymacie także wsparcie merytoryczne przy przygotowywaniu dokumentów pod kampanię. Dodatkowo możecie skorzystać z pakietu usług dodatkowych (obsługa prawna, księgowa, PR, IT, itp) po preferencyjnych stawkach.

Kosztami, które nie zawierają się w prowizji są koszty:
- obsługi marketingowej i PR-owej
- obsługi księgowej
- obsługi IT
- obsługi prawnej spółki w zakresie niedotyczącym kampanii.


W FindFunds.pl wspólnie ze spółką ustalamy strategię działania, tj. cele jakie spółka chce osiągnąć za pośrednictwem kampanii i niezbędne środki jakie będzie trzeba w związku z tym ponieść. Co ważne, w FindFunds.pl wsparcie zapewniamy zarówno w czasie przygotowania się spółki do crowdfundingu, jak i w trakcie trwania kampanii oraz po jej zakończeniu. Spółki współpracujące z nami wspieramy merytorycznie. Dbamy o to, aby kampania przyniosła jak najwięcej korzyści wszystkim zaangażowanym stronom.

Podsumowując

Decydując się na przeprowadzenie kampanii equity crowdfundingowej powinniście liczyć się z kosztami, które się z tym wiążą. Część z nich trzeba będzie uiścić jeszcze przed startem kampanii. Crowdfunding udziałowy to inwestycja. Dobrze zaplanowane koszty z pewnością zwrócą się, kiedy kampania przyciągnie odpowiednią liczbę zainteresowanych osób i zakończy się sukcesem.

Jeśli macie dodatkowe pytania o koszty kampanii, czy o crowdfundingu udziałowy ogólnie – w każdej chwili pozostajemy do Waszej dyspozycji.
Trwa ładowanie komentarzy...